Luchtrechtbijeenkomst April 2022

De NVV is verheugd te kunnen melden dat zij haar tweede (liefst jaarlijks te herhalen) luchtrechtbijeenkomst zal houden. De bijeenkomst zal plaatsvinden op donderdag 14 april 2022 in het Hilton Amsterdam Airport Schiphol.

De bijeenkomst zal plaatsvinden op donderdag 14 april 2022 in het Hilton Amsterdam Airport Schiphol.

Kosteloze deelname aan de bijeenkomst is mogelijk voor leden en niet-leden van de NVV. De organisatoren behouden zich wel het recht voor aanmeldingen te weigeren wanneer de (dan) vigerende Covid-regels daartoe aanleiding mochten geven. Deelnamecertificaten zullen overigens slechts aan NVV-leden worden verstrekt.

 

PROGRAMMA

12.30 Ontvangst en inschrijving
13:00 Welkom en opening
13.15

Maaike Lustenhouwer, advocaat bij AKD N.V.

Passagiersrechten en Covid-19

Covid-19 heeft de gemoederen weer in beweging gebracht in het kader van de toepassing van de EU-Verordening 261/2004. Diverse punten zullen de revue passeren, zoals de kwalificatie van bijzondere omstandigheid, het kunnen verlenen van zorg en bijstand en het restitueren van de prijs van het ticket.

14:00

Cyril-Igor Grigorieff, recent gepromoveerd aan de Leidse Universiteit

Reseach in Focus: Uniformity and Fragmentation of the 1999 Montreal Convention

Dr Cyril-Igor Grigorieff examined to what extent the aim of uniformity of the 1999 Montreal Convention on international air carrier liability was achieved. To that end, he analyzed the ratio legis of the Convention to confirm that most of the provisions were expected to be uniformly applied across ratifying States. Acknowledging that this was not the case, he scrutinized the main factors that led to this fragmentation and suggested recommendations to protect this aim of uniformity. His study is particularly innovative in that it addresses both the historical side of the Convention and the promises that artificial intelligence holds for the future. 

14:45 Pauze
15:30

Natalie Dobson, Assistant Professor, Universiteit Utrecht

Conflicting obligations? Navigating the EU ETS, CORSIA and Paris climate goals from the Dutch perspective
Als onderdeel van de EU Fit for 55 Package is recent een impact assessment gepubliceerd over de verschillende implementatie mogelijkheden voor CORSIA. De Commissie stelt voor om EU ETS toe te passen op vluchten binnen de EU, terwijl CORSIA van toepassing zal zijn op andere internationale vluchten. Omdat CORSIA een ‘offset’ systeem is, terwijl het EU ETS een ‘cap and trade’ systeem is, kunnen luchtvaartmaatschappijen dubbele, en zelfs conflicterende nalevingsverplichtingen ervaren. Wat is de positie van Nederland tussen deze twee instrumenten? En hoe verhoudt dit zich tot de verplichtingen uit het Klimaatakkoord van Parijs, die zeker na de Urgenda uitspraak centraal staan op de agenda?

16:15

Afsluiting

16:30 Borrel

 

Datum en locatie

Datum : Donderdag 14 april 2022
Locatie : Hilton Amsterdam Airport Schiphol 
Adres : Schiphol Boulevard 701, 1118 BN Schiphol
Voor de bereikbaarheid en parkeren klik hier (Hilton Amsterdam) of hier (Schiphol)

Deelnamecertificaten

De NVV zal op basis van presentielijsten deelnamecertificaten verstrekken aan degenen die daarom verzoeken bij de aanmelding. Daarmee kunnen deelnemers mogelijk, en geheel op eigen verantwoordelijkheid, bij hun beroepsorganisatie opleidingspunten behalen.

Aanmelden

Het is niet meer mogelijk om u voor dit event in te schrijven.

 

De NVV is geen door beroepsorganisaties van advocaten, notarissen, deurwaarders of bemiddelaars erkende onderwijsinstelling. Desgewenst worden certificaten van deelname verstrekt, waarmee deelnemers de bijeenkomst mogelijk, en geheel op eigen verantwoordelijkheid, bij dergelijke beroepsorganisaties kunnen opvoeren in het kader van de door die beroepsorganisaties gehanteerde opleidingseisen.

Fotocredits: © Paul Jespers / Unsplash

LinkedIn

Discussieer mee op LinkedIn

Volg de conversatie op LinkedIn en deel uw kennis en ervaring met leden en geïnteresseerden.

Naar onze LinkedIn pagina

Twitter

Volg ons op Twitter

Blijf via Twitter op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het zee-, lucht- en vervoersrecht.

Naar onze Twitter pagina